Home Meehelpen

Hoe werk ik een idee uit?

Als je een idee voor een nieuw spel hebt dat je door iemand anders wil laten maken, moet je je idee uitwerken, opsturen en (door mij) in de ideeëbus laten zetten. Maar hoe werk je een idee nu uit zodat iemand die het moet maken snapt wat hij of zij moet doen (programmeren)?

Als voorbeeld nemen we het bestaande spel "Spelling" en doen we net alsof we dat als nieuw spel hebben bedacht. We moeten dus (aan een ander) duidelijk maken hoe we dat spel voor ons zien (hoe het werkt). Dat gaat het beste met een schets van het spel (wat moet je op het scherm zien) met een beschrijving daarvan. Hieronder een uitwerking van "jouw" idee. Je ziet hier dat de schets van het spel gewoon op een stukje papier getekend kan worden.

Dit is jouw schets

nieuwspel

Dit is jouw uitleg

Ik heb het spel "Spelling" bedacht. In een zin moet het juiste woord ingevuld worden. De speler heeft altijd keus uit twee woorden waarvan één goed is. Ik ga zinnen aanleveren met bijbehorende woorden.

Zoiets als dit:
"zin":"Hij zwemt als een # in het water","goedwoord":"vis","foutwoord":"fis"
"zin":"Bah deze banaan is nog niet #","goedwoord": "rijp","foutwoord": "reip"
enz.
Ik maakt zinnen en woorden op drie niveau (drie moeilijkheidsgraden).

Het spel: In de linkerbovenhoek komt een plaatsje ter illustratie van het spel. Rechtboven de niveauknoppen en de zon die gaat lachen als het antwoord goed is. De twee woorden waaruit de speler moet kiezen, worden willekeurig op de eerste of tweede plek gezet (dus niet altijd het goede of foute woord voorop). In de zin komt een # voor. Daar moeten vier puntjes voor in de plaats komen. Als een speler op het foute woord klikt, gebeurt er niets. Klikt hij op het goede woord dan wordt dat woord ingevuld in de zin (de puntjes worden vervangen door het goede woord) en de zon gaat lachen. Daarna heeft klikken op het goede of foute woord geen effect meer.

Met de pijltjestoetsen ga je naar de volgende of vorige zin. Met de stop-knop ga je terug naar het speloverzicht.

Wat moet je aanleveren om een ander met jouw idee aan de slag te laten gaan?

Dat hangt af van het feit of je qua idee aansluit bij de spellen die er al zijn. In dat geval zijn een heleboel dingen al aanwezig zoals plaatjes van de niveauknoppen (1, 2 en 3). Plaatjes van de twee zonnen (die lacht en die niet lacht), de pijltjestoetsen en de stopknop. Als je hier gebruik van wilt maken, dat moet je nog wel dit aanleveren:
  • Een schets van het spel (plaatje zoals hierboven)
  • Een tekstbestand met uitleg over het spel (zoals hierboven)
  • Een plaatje die linksboven in de hoek ter illustratie komt (180 x 180 pixels groot)
  • Een tekstbestand met daarin de spelinhoud (de zinnen en de woorden). Heb je drie niveau's dan drie bestanden.
Wil je iets geheel anders dan moet je alle spullen die nodig zijn om het spel te maken meeleveren!

Als je dit allemaal verpakt in een zip-bestand en naar mij opstuur zet ik het in de ideeënbus.